Nomizo in het onderwijs

Door: auteur Manon Duintjer (bedenker van het spel Nomizo)

Afgelopen jaar speelden Marlies en ik Nomizo op de Nacht van de filosofie én op de Nacht van de leraar. Beide ‘nachten’ debatteerden bezoekers fanatiek over vragen als ‘Kunnen ouders en kinderen vrienden zijn?’ en ‘Komt schoonheid van binnenuit?’ Docenten waren superenthousiast en dat was niet voor het eerst. Sinds Nomizo in 2015 is verschenen, hebben een flink aantal (hoge)scholen en universiteiten het spel besteld, vertellen docenten ons regelmatig dat ze het met veel plezier in de klas gebruiken en wordt het zelfs in twee boeken met filosofische werkvormen genoemd.

Burgerschapsonderwijs

Denk niet dat Nomizo alleen bruikbaar is bij het vak filosofie. Ook bij Nederlands, maatschappijleer en bij een nieuw vak als burgerschap sluit het spel goed aan. Het doel van Nomizo is namelijk:

  • leren je te verplaatsen in het standpunt van een ander
  • leren woorden geven aan gedachten
  • leren redeneren
  • leren luisteren

Van vmbo tot aan de universiteit zijn dit vaardigheden die steeds belangrijker worden. Bovendien zal je als docent verrast worden door de argumenten die je leerlingen en studenten op tafel leggen én door de gesprekken die ontstaan.

Maar genoeg PR-praat van ons als makers, veel interessanter is wat je collega’s over Nomizo zeggen. Hieronder een greep uit de reacties…

Lof voor Nomizo

‘Ik ben erdoor gegrepen. Met filosofie had ik me nooit bezig gehouden, had er ook geen belangstelling voor, maar nu blijk ik het interessant te vinden, het is voor mij een hele nieuwe wereld.’ Hilal Gün, lerares basisonderwijs

‘Homo Ludens 2.0. Bij uitstek geschikt voor de jeugd van tegenwoordig.’ Philippe Boekstal, docent filosofie Montessori Lyceum

‘Nomizo: ik denk en ik vind, zelfs ook wat anderen vinden. Maar eerst argumenten zoeken. Een leuk bordspel dat de tongen van de leerlingen als vanzelf los wist te maken.’ Jan Bram van Luit, Nuyens Instituut Hilversum

‘Helpt om binnen no-time een mening te vormen over maatschappelijk relevante onderwerpen.’ Student TU Delft

‘Ik speel Nomizo ieder jaar met studenten en het is altijd een hit!’ Petra Madelon de Graaf, docent Applied Data Science & AI Hogeschool Rotterdam

‘Wat ik zelf nog het leukst en de grootste uitdaging vond was om stellingen te verdedigen waarmee je het eigenlijk niet of nauwelijks eens bent. Heel leuk en grappig. Krakende hersens. Een top-spel! Ideaal voor op school.’ Patrick Dassen, docent geschiedenis universiteit Leiden

‘Het spel lokt je uit de veilige zone. Je leert je medespelers op een nieuwe manier kennen. Dat is verfrissend.’ Marieke Brand, studieadviseur UvA

Nieuwsgierig geworden?

Klik dan op onderstaande button voor meer informatie.