Week van de Mediawijsheid
In de week van 7 t/m 14 november staan we stil bij mediawijsheid, een moment om te leren hoe we gemakkelijker en zekerder kunnen bewegen in een wereld vol media. Het doel van de Week van de Mediawijsheid is om kritisch en actief met media om te gaan en stil te staan bij de invloed die media heeft op hoe we onze tijd besteden. Ga dus gezond om met je scherm! Klik hier voor meer informatie over de Week van de Mediawijsheid en bekijk een aantal inspirerende boeken binnen deze context hieronder.
Het denken van Marshall McLuhan sloeg in de jaren zestig in als een bom. Hij stelde dat de vorm van media een diepgaande invloed heeft op de samenleving, die vaak belangrijker is dan de feitelijke inhoud. Hij waarschuwde voor de invloed van nieuwe media op onze perceptie en cultuur.
McLuhan inspireert talloze hedendaagse filosofen, schrijvers en kunstenaars. Zijn boodschap blijkt decennia later pijnlijk actueel met de opkomst van nieuwe sociale media, AI en andere digitale technologieën.
In dit boek ontwaart de sociaal psycholoog Jonathan Haidt een pijnlijke paradox: terwijl we onze kinderen in de fysieke wereld meer en meer beschermen, laten we ze in de digitale wereld vogelvrij. Haidt laat zien dat deze ontwikkeling en de opkomst van de iPhone en sociale media hebben geleid tot een enorme stijging in het aantal mentale problemen onder tieners en jongeren. Denk hierbij vooral aan klachten als angststoornissen, depressies en zelfmutilatie.
De effecten op de sociale en neurologische ontwikkeling van kinderen zijn schrikbarend. Haidt legt uit waarom sociale media meisjes meer schaden dan jongens en waarom jongens zich terugtrekken uit de echte wereld naar de virtuele wereld, met rampzalige gevolgen voor henzelf, hun families en de samenleving.
In Generatie angststoornis, dat bij verschijning in Amerika en Engeland op nummer 1 binnenkwam in de bestsellerlijsten, roept Haidt krachtig op tot collectieve actie. Hij beschrijft concrete stappen die ouders, leraren, scholen, techbedrijven en overheden kunnen nemen om de epidemie van psychische aandoeningen te stoppen en onze kinderen gezond op te laten groeien.
Kyle Chayka onthult hoe algoritmen onze online- en offlineervaringen beïnvloeden, leidend tot een wereld van eindeloze consumptie en algemene angst. Hij onderzoekt hoe menselijke ervaringen beperkt worden door technologiebedrijven die uit zijn op winst. Onze cultuur wordt vervlakt door suggesties van algoritmen die vooral gebaseerd zijn op meer van hetzelfde.
Filterwereld stelt urgente vragen over vrije wil en persoonlijke vrijheid in een digitaal tijdperk dat wordt gedomineerd door algoritmen. Het boek biedt inzichten om deze algoritmische wereld te begrijpen en te overstijgen.
Wil je vaker op de hoogte worden gehouden van interessante boeken, acties en interviews? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van uitgeverij Ten Have!


