Wereld Kusdag

Jaarlijks wordt op 6 juli Wereld Kusdag gevierd. Wereld Kusdag, ook wel International Kissing Day genoemd, ontstond in het Verenigd Koninkrijk in 2006. Deze dag heeft als doel het bewustmaken van de eenvoudige vreugde en de positieve impact die een kus kan hebben. In een wereld waarin we vaak worden afgeleid door het drukke dagelijks leven, herinnert deze dag ons eraan om even stil te staan bij de betekenis en waarde van een kus.

Een kus kan veel verschillende betekenissen hebben, afhankelijk van de context en de relatie tussen de mensen die de kus delen. Zo is er een romantische kus, een vriendschappelijke kus, een kus van troost en een kust van welkom of afscheid.

Wereld Kusdag is een perfecte gelegenheid om stil te staan bij de kracht van een simpele kus en de rol die deze speelt in het versterken van onze relaties.

 

Bent u geïnteresseerd in de liefde, relaties en het samenzijn? Bekijk dan onderstaande boeken.

 

Het liefdesbegrip bij Augustinus
Amor mundi, ‘liefde voor de wereld’, dat zijn de woorden waarin het denken van Hannah Arendt zich laat vangen, dat is wat dit denken bewoog. Amor mundi, dat behelst bij Arendt de zorg om de pluraliteit, de bereidheid om samen te leven met andersdenkenden en vreemden met wie we de wereld delen. Maar die amor mundi is er niet zomaar, die komt niet uit de lucht vallen, sterker nog: veel reden geeft die mundus, die wereld niet om haar lief te hebben, zeker niet voor Hannah Arendt, de Joodse vluchtelinge voor het naziregime, de schrijfster van The Origin of Totalitarianism en Eichmann in Jerusalem, boeken waarin het woord liefde niet of nauwelijks voorkomt. Waar haalt Hannah Arendt die liefde dan vandaan?

Een deel van het antwoord op die vraag ligt besloten in haar proefschrift, Het liefdesbegrip bij Augustinus, dat hier in Nederlandse vertaling verschijnt. Dit proefschrift is een kritische bezinning op de wijze waarop Augustinus de liefde doordenkt en doorleeft, van de bedrieglijke amor mundi naar de onbedrieglijke amor dei, de liefde tot God, tot de poging die laatste in de naastenliefde te integreren in de wereld. Kritisch, want terwijl Augustinus in de liefde tot God de wereld verzaakt en de naastenliefde voor hem problematisch wordt, begint Arendt bij die laatste, bij de vita socialis, het sociale leven, dat voor haar de hele amor mundi opent. Kritisch en toch liefdevol, want bij alle afzet blijft Augustinus voor Arendt haar leven lang haar goede vriend en beschermheer, aan wie ze niet alleen het begrip amor mundi, maar ook haar grondbegrip van de nataliteit, van de geboortelijkheid, van het feit dat we als mens steeds de vrijheid hebben een nieuw begin te maken, te danken heeft. Of, zoals het bij Augustinus heet: Initium ut esset homo creatus est – ‘De mens werd geschapen opdat er een begin zij’. Wat Hannah Arendt betreft is het getuige dit proefschrift mede met Augustinus begonnen.

Bestel hier het boek.

 

Wat wij willen
Vaak krijgen we niet wat we willen. Nog vaker weten we niet eens wat we willen. Dit boek is een verkenning van de 12 belangrijkste psychologische behoeften, zoals liefde, controle en veiligheid, die we allemaal delen.

Wat wij willen moedigt ons aan om onze verlangens en die van anderen te leren kennen en te accepteren. Het boek helpt ons te ontdekken wat we voor onszelf en voor elkaar verbergen. Zodat we eindelijk op weg kunnen naar wat we écht willen in dit eenmalige, kostbare leven.

Bestel hier het boek of het e-book.

 

Wil je vaker op de hoogte worden gehouden van interessante boeken, acties en interviews? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!