Nu verkrijgbaar: Creative Quest van Questlove

Vandaag verschijnt bij Uitgeverij Ten Have het nieuwe boek van Questlove: Creative Quest.

Creative Quest

In Creative Quest onthult de wereldberoemde artiest Questlove het geheim van creativiteit. De oprichter van The Roots toont dat creativiteit voor 1% inspiratie is en voor 99% een proces dat we kunnen organiseren en aanleren. In Creative Quest laat Questlove zien hoe hij en talloze collega-artiesten, waaronder Björk, Elvis Costello, Pharrel Williams en Malcolm Gladwell, steeds maar weer op nieuwe ideeën komen. Dichter bij het creatieve proces kun je niet komen. Met veel humor, smeuïge anekdotes en praktische tips leert Questlove je denken als een scheppend artiest. Iedereen is gebaat bij nieuwe ideeën, en met Creative Quest maak je creativiteit tot een gewoonte.

Questlove

Questlove (1971) is de drummer van The Roots, designer, producer, DJ, culinaire entrepreneur en schrijver van diverse boeken over creativiteit. Creative Quest is zijn eerste boek in het Nederlands.

Lees een fragment uit Creative Quest

Maken creatieve mensen gewoon dingen zonder erover na te denken? Maakt het hen bezorgd dat ze het niet goed krijgen, niet goed doen, of dat hun wordt verteld dat ze het niet goed doen? Of lopen ze gewoon een ruimte binnen, pakken ze verf en doek, en gaan ze aan het werk? Ik vraag het omdat ik die onzekerheid nooit van me af heb kunnen zetten.

Om die reden ben ik al heel lang geïnteresseerd in boeken over creativiteit. Of beter gezegd, ik ben geïnteresseerd in de reden waarom ik er sceptisch over ben. Ik koop ze en lees ze en denk dan na over of ze wel of niet bijdragen aan hoe ik in het algemeen over dingen denk: in het bijzonder over hoe ideeën zich vanuit mijn hersenen uitbreiden naar de wereld. Dat is vaker niet dan wel het geval. Dat is niet per se kritiek op die boeken. Vele ervan zijn boeken waar andere mensen bij zweren – ze zeggen dat ik ze moet kopen, en verzekeren me dat ze mijn leven zullen veranderen. Als dat dan niet zo is, ben ik altijd een beetje teleurgesteld. Wat ik heb geleerd is dat mijn benadering van creativiteit anders is dan die van de meeste andere mensen. Ik weet niet of ze beter of slechter is, maar ik weet dat ze anders is, grotendeels omdat mijn ervaring me heeft laten slagen in een heleboel uiteenlopende disciplines, soms zonder veel voorbereiding. Boeken over creativiteit vallen meestal, of in elk geval voordat dit boek er was, in twee brede categorieën. Aan de ene kant zijn er boeken die creativiteit benaderen vanuit een rechttoe rechtaan hoe-doe-je-het-standpunt. Hoe maak je een plaat die in de hitlijsten komt? Hoe schrijf je een script voor een kassucces? Hoe kan een willekeurige gemiddelde burger zijn of haar creatieve instincten aanboren? Aan de andere kant zijn er boeken die creativiteit beschouwen als een therapeutische onderneming. Hoe kom je met ideeën waar je een beter en zelfverzekerder persoon van wordt in je dagelijkse leven? Ik wilde een boek schrijven dat allebei tegelijkertijd doet. Ik werk al sinds mijn tienerjaren als creatieve professional. En ik voel me aangesproken door elk van deze capaciteiten: ‘creatief’ en ‘professioneel’. Kunst hoeft niet iets te zijn wat je alleen maar achter gesloten deuren doet, voor persoonlijk spiritueel gewin. Maar het is ook niet zomaar een productgericht proces dat onderhevig is aan marktwerking. Ik leef en werk op het kruispunt van kunst en commercie.

Ik wil mensen laten zien hoe ik heb geleerd om me over twee sporen tegelijk voort te bewegen – hoe ik persoonlijke risico’s ben blijven nemen in mijn kunst terwijl ik tegelijkertijd de fijne kneepjes van commercieel succes onder de knie kreeg. Het resultaat is dit boek, waarin ik vertel hoe ik creativiteit heb leren begrijpen en hoe ik succes heb gehad met creatieve projecten. Ik wil mijn ervaringen gebruiken – niet alleen mijn eigen successen en mislukkingen, maar ook de uitdagingen die anderen zijn tegengekomen (en hebben overwonnen) – om lezers te helpen een koers uit te zetten door het creatieve proces. Iedereen kent dat proces wel in grote lijnen. Iedereen weet dat het begint met het idee en eindigt met de uitvoering van het idee, maar de zoektocht van de kunstenaar of de artiest is tegelijkertijd algemener en specifieker. Je moet weten wanneer je een idee meteen moet beetpakken en wanneer je het met rust moet laten, wanneer je het voor jezelf moet houden en wanneer je het de wereld in moet sturen, wanneer je moet consolideren wat je hebt en wanneer je je op onbekend terrein moet begeven. Creativiteit is geen spelletje ganzenbord – het is ingewikkelder dan dat – maar er is wel een spelbord, waarop bepaalde spelregels gelden, en dat wil ik voor de lezers uittekenen.

In The Wizard of Oz, nadat Dorothy door de mangel is gegaan, zegt de goede heks tegen haar dat ze al die tijd al in staat was om naar huis te gaan. Ze had alleen maar de hakken van haar rode schoentjes tegen elkaar hoeven klikken. Ik ga hier niet de goede heks uithangen en jullie tot het einde laten wachten. Ik vertel jullie dit helemaal aan het begin: jij – en alleen jij – kunt deze creatieve oefeningen laten werken. Het enige wat ik kan doen is aanwijzingen geven, je bij de hand en soms even bij de neus nemen. Pik ervan op wat je wilt, wanneer je dat wilt. Het boek ligt in jouw handen. Hoe het wordt gebruikt ligt ook in jouw handen.

Ik ga geen verheven beweringen doen, maar wel deze: als je dit boek goed gebruikt, zul je iets leren, al is het maar dat je al geloofde in je eigen versie van veel van deze inzichten. Dat is een van de geheimen die een gewiekstere marketingman misschien voor een bonustrack zou bewaren maar die ik als eerste sequence weggeef: veel van deze dingen zullen overeenstemmen met de intuïtie die je al hebt. Daar zal ik je bewijs voor geven. Ik zal je laten zien dat andere mensen vergelijkbare werkwijzen hebben, zowel met die van elkaar als met die van mij. Maar het belangrijkste inzicht dat ik je wil geven is dat je vermoedens over creativiteit waarschijnlijk juist zijn. Als het je lukt om geloof te hechten aan je eigen intuïtie is dat op creatief gebied een belangrijke stap vooruit.

Creative Quest

Questlove onthult het geheim van creativiteit. De oprichter van The Roots toont dat creativiteit voor 1% inspiratie is en voor 99% een proces dat we kunnen organiseren en aanleren. In Creative Quest laat Questlove zien hoe hij en talloze collega-artiesten, waaronder Björk, Elvis Costello, Pharrel Williams en Malcolm Gladwell, steeds maar weer op nieuwe ideeën komen. Dichter bij het creatieve proces kun je niet komen. Met veel humor, smeuïge anekdotes en praktische tips leert Questlove je denken als een scheppend artiest. Iedereen is gebaat bij nieuwe ideeën, en met Creative Quest maak je creativiteit tot een gewoonte.

22,99 euro

Bestel direct