Nu verkrijgbaar: Leer denken als een Romeinse keizer

Vandaag verschijnt bij Uitgeverij Ten Have het nieuwe boek van Donald Robertson: Leer denken als een Romeinse keizer.

Leer denken als een Romeinse keizer

Tegenslag, verraad, verlies: Marcus Aurelius doorstond het allemaal. Het geheim voor zijn succesvolle leven vond hij in de praktische wijsheid van de stoïcijnse filosofie. Uit leven en geschriften van deze Romeinse keizer leidt Donald Robertson makkelijk toepasbare psychologische technieken af, die de moderne mens helpen sterker te worden in het tumult van het leven.

Robertson laat zien hoe deze filosofie deel kan worden van ieders leven. Zijn methoden zijn wetenschappelijk onderbouwd en klinisch getoetst.

Donald Robertson

Donald Robertson is cognitief gedragspsycholoog, trainer en schrijver. Hij oogstte internationale erkenning voor zijn expertise in de antieke filosofie maar vooral voor de toepassing daarvan in zijn psychologische praktijk.

Lees een eerste fragment uit Leer denken als een Romeinse keizer

Toen ik dertien jaar oud was stierf mijn vader. Hij kreeg longkanker toen hij in de vijftig was, waarna hij een jaar op bed lag voordat de ziekte hem fataal werd. Hij was een bescheiden en beschaafd man, die me aanmoedigde om dieper na te denken over het leven.

Ik was helemaal niet voorbereid op de dood van mijn vader en ik kon het niet aan. Ik werd somber en boos. Ik bleef de hele nacht weg en speelde kat en muis met de politie. Ik verschafte mezelf illegaal toegang tot gebouwen en wachtte tot de agenten kwamen, waarna ik de tuin in rende en over heggen en hekjes sprong om ze van me af te schudden. Ik werkte me altijd in de nesten door op school ruzie te maken met docenten of te vechten met klasgenoten, en te spijbelen. Zodra mijn zestiende verjaardag een feit was, werd ik naar de kamer van het schoolhoofd gedirigeerd en voor de keuze gesteld: ik kon uit vrije wil vertrekken of van school worden gestuurd. Ik besloot vrijwillig te gaan en kwam in een speciaal programma voor moeilijk opvoedbare jongeren terecht. Ik voelde me ‘afgeschreven’ door school en sociale instanties, en zag er de zin niet van in om te bewijzen dat ze ongelijk hadden.

Toen mijn vader nog leefde had hij zich, elke avond als hij thuiskwam van zijn werk als graafmachinist in de bouw, uitgeput in zijn leunstoel laten vallen, met zijn handen nog vol vuil en smeer.

Het werk betaalde slecht en hij had geen cent te makken, maar hij klaagde nooit. Hij was nog jong toen zijn beste vriend overleed. Die had hem in zijn testament een boerderij nagelaten, tot verrassing van iedereen. Mijn vader weigerde het aanbod en gaf het land terug aan de familie van de man. Hij zei vaak: ‘Geld maakt je niet gelukkig.’ En hij geloofde dat ook echt. Hij liet me zien dat er in het leven belangrijker dingen zijn en dat echte rijkdom bestaat uit tevreden zijn met wat je hebt in plaats van steeds meer willen hebben.

Na de begrafenis van mijn vader legde mijn moeder zijn oude leren portemonnee op de eettafel en zei dat die voor mij was. Ik opende hem langzaam. Mijn handen trilden zonder dat ik wist waarom. Er zat niets in, behalve een verkreukeld stuk papier. Het bleek een pagina te zijn uit het boek Exodus, die hij uit de Bijbel had gescheurd: ‘En God zei tegen Mozes: ik ben wat ik ben. En Hij zei: Zeg aldus tegen de kinderen van Israël: ik ben heeft mij naar u gezonden.’ Ik wilde niets liever dan weten wat voor hem de betekenis van die woorden was geweest, maar ik had geen idee. Mijn eigen filosofische zoektocht begon precies op dat moment, toen ik daar stomverbaasd stond met dat stukje papier in handen.

Jaren later ontdekte ik dat ook Marcus Aurelius zijn vader op jonge leeftijd had verloren, en ik vroeg me af of ook hij daarna op zoek was gegaan naar een oriëntatiepunt. Na mijn vaders dood worstelde ik met een aantal religieuze en filosofische vragen. Ik herinner me dat ik nogal bang was voor de dood. Als ik in mijn bed lag, kon ik de slaap niet vatten en probeerde het raadsel van het bestaan op te lossen en troost te vinden. Het was alsof er op mijn brein een plekje zat dat kriebelde, waar ik niet bij kon komen. Ik besefte het destijds niet, maar die bestaansangst is een ervaring die mensen vaker motiveert om zich te verdiepen in de filosofie. De filosoof Spinoza schreef bijvoorbeeld:

“Ik begreep in groot gevaar te verkeren en gedwongen te zijn om met alle macht te zoeken naar redding, hoe onzeker ook – zoals een patiënt, lijdend aan een dodelijke aandoening en in het zekere vooruitzicht van de dood als er niets gedaan wordt, gedwongen wordt om met inspanning van al zijn krachten een geneesmiddel te zoeken, hoe onzeker ook, nu dat immers zijn enige hoop is.”

Leer denken als een Romeinse keizer

Succesvol leven met Marcus Aurelius

Donald Robertson laat in Leer denken als een Romeinse keizer zien hoe de filosofie van Marcus Aurelius onderdeel kan worden van ieders leven. Zijn methoden zijn wetenschappelijk onderbouwd en klinisch getoetst.

€24,99

Bestel direct